“HET ZOU EEN ABSTRACT ONTWERP WORDEN, ZONDER BINDINGEN MET RELIGIEUZE THEMA’S”

Kunstenaar-glazenier Jules Claes (links) ontwierp op vraag van de parochie Bret-Gelieren, een glas in loodraam in de te renoveren inkomhal van de Fatima Kerk. Afgelopen zondag werd het raam, na de ochtendmis, ingehuldigd met een kleine receptie. Rechts: Felicien Penders, vriend en collega-glazenier van Jules Claes en mede-uitvoerder van het kunstwerk.
Kunstenaar-glazenier Jules Claes (links) ontwierp op vraag van de parochie Bret-Gelieren, een glas in loodraam in de te renoveren inkomhal van de Fatima Kerk. Afgelopen zondag werd het raam, na de ochtendmis, ingehuldigd met een kleine receptie. Rechts: Felicien Penders, vriend en collega-glazenier van Jules Claes en mede-uitvoerder van het kunstwerk.

De in Genk geboren en getogen kunstenaar-glazenier Jules Claes (1947), zelf sinds 1975 woonachtig “op de Bret”, ontwierp op vraag van de parochie Bret-Gelieren, een glas in loodraam in de te renoveren inkomhal van de Fatima Kerk. Afgelopen zondag werd het raam, na de ochtendmis, ingehuldigd met een kleine receptie. De parochie Bret-Gelieren viert in november haar zestig jaar bestaan. Nog één van de grotere werken van Jules Claes van glas in lood in Genk is de Maria Goretti parochie in Bokrijk, waarin de volledige kruisweg in veertien glasramen is verwerkt. En nog: enkele ramen in het klooster van de Zusters Clarissen zijn van zijn hand.

Jules Claes (*), aangesloten bij Kunstkring Genk Streven, studeerde aan de Academie in Genk, de Koninklijke  Academie en Hoger Instituut in Antwerpen en in Kaapstad, aan de Michaelisch School of Fine Arts. De kunstenaar behaalde vele prijzen in binnen- en buitenland. En was meer dan dertig jaar leraar aan de Academie van Bilzen.

De Genkenaar vertelt over zijn werk in de vernieuwde inkomhal van de Fatima Kerk in Bret-Gelieren. Begin 2016 kreeg de kunstenaar groen licht van de parochie voor de uitvoering van een glas in loodraam in de kerk.

2011

Jules Claes: “Ergens in 2011 kreeg ik de opdracht als glazenier, en inwoner van de parochie Bret-Gelieren, om een glasraam te ontwerpen voor de te renoveren inkomhal van de kerk”, herinnert Jules Claes zich. “Alle ramen en deuren zouden vervangen worden door nieuwe, met dubbel isolerend glas, dus ook de voordeur”, vertelt hij.

Jules Claes: “Het zou een abstract ontwerp worden, zonder bindingen met religieuze thema’s. Omdat, zo werd geredeneerd, het in de toekomst eens zou kunnen dat de kerk een meer “multiculturele” functie zou krijgen. En dat dan, eventueel, de twaalf apostelen lichtjes zouden misstaan in een feestzaal”, legt Jules Claes uit.

Jules Claes: “Het is dus een compositie geworden van kleuren die, geordend in grotere kleurvlakken, doorlopen over de verschillende openingen. Een opmerkelijke toeschouwer kan in de compositie Alfa en Omega vinden, het symbool voor het begin en het einde.”

Een grote eer

Jules Claes: “Ik bedank langs deze weg, zonder namen te noemen, de architect en het volledige bestuur van de parochie voor het vertrouwen. Ik vond het een grote eer om op deze manier vereeuwigd te worden met dit glas in loodraam in de Fatima Kerk van Bret- Gelieren”, besluit de kunstenaar met een dankwoordje.

(*) Jules Claes is zeer productief in zijn eigen atelier annex kunstuitleen, waar diverse werken met olieverf, acryl en mixed-media en glas in loodramen geproduceerd worden. Dit alles in een deels ingetogen, deels zeer uitbundige kleurrijke semi-abstracte en abstracte uitvoering. In zijn atelier in Genk runt hij zijn eigen Kunst in Huis-uitleensysteem. Bedrijven en privé-personen kunnen op een fiscaal voordelige manier kunstwerken huren in een huurkoopformule.

Bron: Het Nieuwsblad

Lees ook: Onze-Lieve-Vrouw van Fatima